Według najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy ASM SFA, w listopadzie 2024 roku nastąpił wzrost cen podstawowych produktów spożywczych – o 3,6% w porównaniu do października i o 5,8% rok do roku.
Średnia cena koszyka zakupowego wzrosła do 299,58 zł (wzrost o 10,59 zł). W siedmiu sieciach handlowych średnie ceny przekroczyły 300 zł, przy czym najtańsze zakupy można było zrobić w Auchan, a najdroższe w Netto (prawie 350 zł). Największe podwyżki dotknęły kategorii napojów (23%) i słodyczy (14%).
Wśród sieci handlowych zaobserwowano różne trendy cenowe. Lidl odnotował największy wzrost cen (33,27%), podczas gdy Carrefour zanotował spadek o 7,71%. W perspektywie rocznej, w Lidlu koszyk podrożał aż o 81,12 zł (36%) w porównaniu do 2023 roku.
Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem zakupowym wyniosła 159,70 zł. Koszyk z najniższymi cenami kosztował 208,97 zł (wzrost o 16,18% rok do roku), natomiast ten z najwyższymi cenami był droższy o 1,14% niż rok wcześniej.
W analizie kategorii produktowych, 8 na 10 kategorii odnotowało wzrost cen rok do roku, w tym dodatki, mięso, wędliny, ryby, mrożonki, nabiał, napoje, słodycze, produkty sypkie oraz używki i piwo. Jedynie produkty tłuszczowe oraz chemia domowa i kosmetyki potaniały.
Biedronka okazała się liderem w oferowaniu najniższych cen (24 produkty), następnie Auchan (8 produktów), a dalej Aldi, Intermarché i Selgros Cash & Carry (po 2 produkty). Z kolei najwięcej najdroższych produktów znaleziono w Netto (21 produktów) oraz w POLOmarket, Aldi i Intermarché (po 7 produktów).
Według eksperta ASM SFA, Kamila Kruka, utrzymująca się presja inflacyjna nadal znacząco wpływa na ceny konsumenckie, szczególnie w kategoriach napojów i słodyczy, co wiąże się z rosnącymi kosztami surowców i transportu.