największy statek wycieczkowy na świecie - dane techniczne

Największy statek wycieczkowy świata – dane techniczne

Ciekawostki

Ogromne statki wycieczkowe budzą podziw i mnóstwo pytań: o długość, szerokość, wyporność, prędkość maksymalną itd. Szybko rozwijająca się technologia produkcji, sprawniejsze systemy bezpieczeństwa i co ważne – ogromny popyt na podróże drogą morską sprawiają, że nowoczesne statki wycieczkowe to istne kolosy, zdolne pomieścić kilka tysięcy osób na pokładzie. Te pływające miasta są cudem techniki i zachwycają nie tylko swoimi wymiarami, ale również udogodnieniami dla pasażerów. W dzisiejszym artykule sprawdzimy, jaki jest największy statek wycieczkowy świata i porównamy go do największego niegdyś transatlantyku – Titanica.

Największy statek wycieczkowy na świecie

Na miano największego statku wycieczkowego, który jest obecnie w użyciu zasługuje zbudowany w 2018 roku Symphony of the Seas, który należy do klasy wycieczkowców Oasis. Został zwodowany we Francji, a dokładnie w stoczni Chantiers de l’Atlantique w mieście Saint-Nazaire. Ten mierzący 361 metrów długości pływający gigant, jest w stanie pomieścić maksymalnie 6.680 pasażerów, 2200 osób personelu pokładowego i przemieszczać się z prędkością 41 km/h (22 węzłów). Liczby i dane techniczne tego gigantycznego statku budzą ogromne zaskoczenie i ciężko się dziwić, skoro jest to jedyna tego typu pływająca konstrukcja na świecie

Wycieczkowiec Symphony of the Seas zarządzany jest przez armatora Royal Caribbean International (RCI), znanego również pod nazwą Royal Caribbean Cruise Line (RCCL). Marka ta powstała w Norwegii w 1968 roku. Przewoźnik ten jest największą na świecie linią pod kątem przychodów i drugą na świecie pod kątem ilości przewożonych pasażerów. W 2018 roku Royal Caribbean International kontrolował aż 19,2% światowego transportu pasażerów drogą wodną. W styczniu 2021 roku, linia była w posiadaniu 24 statków, a dodatkowo 8 było w trakcie realizacji zamówienia.

Symphony of the Seas – informacje ogólne

Największy wycieczkowiec świata powstawał przez 36 miesięcy, a do jej budowy przysłużyło się aż 4700 osób. Jest to siostrzana jednostka zwodowanego w 2016 r. Harmony of the Seas. Statek posiada 18 pokładów oraz 2394 kabiny. Pasażerowie tego pływającego miasta nie mogą narzekać na nudę, ponieważ do ich dyspozycji przygotowana wiele różnych atrakcji. Obiekty rozrywki na pokładzie Symphony of the Seas to m.in.:

  • 10-piętrowa zjeżdżalnia,
  • aqua-park dla dzieci,
  • ścianki wspinaczkowe,
  • boisko do koszykówki,
  • lodowisko,
  • centrum fitness,
  • kino 3D,
  • kolejka tyrolska,
  • kasyno,
  • Central Park z tropikalną roślinnością,
  • Costal Kitchen,
  • dziesiątki restauracji tematycznych,
  • spa,
  • 10 jacuzzi,
  • symulator surfingu.
Właściciel statku Royal Caribbean Cruises Ltd.
Operator Royal Caribbean International
Port zarejestrowania Nassau, Bahamy
Rejon podróżowania Karaiby
Data złożenia zamówienia 9 maja 2014
Koszt produkcji 1,2 biliona euro (US$1.35 billion)
Data zwodowania 9 czerwca 2017
Dziewiczy rejs 7 kwietnia 2018
Call sign C6DF6

Symphony of the Seas – dane techniczne

Masa całkowita – pojemność brutto (gross tonnage GT) 228 081 ton
Tonaż netto (net tonnage NT) 258 794 ton
Długość 361 m
Szerokość 66 m
Wysokość 70 m
Zanurzenie 9 m
Zasilanie pokładowe 4 silniki Wärtsilä 12V46F (moc 19 300 KM/14 400 kW każdy)
2 silniki Wärtsilä 16V46F (moc 25 700 KM/19 200 kW każdy)
Napęd 3 pędniki azymutalne spalinowo-elektryczne (moc 27 000 KM każdy)
4 silniki manewrowe Wärtsilä WTT-55 (moc 7 380 KM każdy)
Prędkość podróżowania 41 km/h (22 węzły)
Ilość pasażerów 5518 (przy podwójnej zajętości)
6680 (pojemność maksymalna)
Personel pokładowy 2200

Silniki na pokładzie Symphony of the Seas

Mówiąc o parametrach technicznych największego statku wycieczkowego świata, niełatwo obejść się bez szczegółowego spojrzenia na silniki znajdujące się na jego pokładzie. Jest ich kilka i pomimo swoich olbrzymich wymiarów, mają całkiem innowacyjne funkcjonalności. Sprawdźmy zatem, co znajduje się w maszynowni Symphony of the Seas.

Silnik Wärtsilä 12V46F

Na pokładzie statku znajdują się 4 tego typu silniki. Każdy generuje moc 14 400 kW, czyli w przeliczeniu 19 300 koni mechanicznych. Ciekawostką jest to, że silnik może pracować na różnego rodzaju paliwie typu diesel: ciężki olej napędowy HFO (heavy fuel oil), tzw. morski olej napędowy MDO (marine diesel oil) oraz lekki olej napędowy. Co ważne, zmiana aktualnie spalanego paliwa może być dokonywana płynnie w każdym momencie. Jest to istotne np. podczas wkraczania jednostki na obszar wybrzeża lub portu objętego restrykcjami emisyjnymi. Taka elastyczność w zasilaniu paliwem, pozwala operatorowi dopasować się do aktualnych cen rynkowych paliwa, jego dostępności i wymagań dotyczących norm emisji spalin na danym obszarze.

Średnica cylindra 460 mm
Pokonywany dystans cylindra w 1 cyklu 580 mm
Moc na 1 cylinder 1200 kW
Prędkość obrotowa 600 obr./min
Efektywne ciśnienie robocze 24,9 bar
Średnia prędkość tłoka 11,6 m/s
Specyfikacja paliwa ISO 8217, ISO-F-RMK 700
Masa własna 177 ton

Silnik Wärtsilä 16V46F

Wersja ta różni się od poprzedniej głównie generowaną mocą i wymiarami. Silnik ten potrafi wytworzyć 19 200 kW mocy, a jego masa własna to już 233 tony. Na pokładzie Symphony of the Seas można znaleźć 2 tego typu silniki.

Największy statek wycieczkowy świata –  w oczekiwaniu

5 września 2020 roku została z kolei zwodowana siostrzana jednostka należąca do tej samej klasy, czyli Wonder of The Seas. Jest to jeszcze większa jednostka pływający od omawianej wyżej Symphony of the Seas i w zasadzie to ona powinna pretendować na miano największego statku wycieczkowego świata. Niestety z racji obecnej sytuacji pandemicznej, nie został on jeszcze przekazany armatorowi do użytku. Ma to nastąpić dopiero w 2022 roku. Zobaczmy jednak, co wiemy o tym osiemnastopokładowym gigancie.

Wonder of The Seas – dane techniczne

Operartor Royal Caribbean Cruises Ltd, USA
Długość całkowita 362 m
Szerokość konstrukcyjna 47 m
Zanurzenie 9,3 m
Nośność 19 750 t
Tonaż pojemnościowy brutto 228 199 t
Max ilość pasażerów 6360


Największe statki wycieczkowe klasy Oasis – lista

Oasis Of The Seas – GT 226 838 – 2009
Allure Of The Seas – GT 225 282 – 2010
Harmony Of The Seas – GT 226 963 – 2016
Symphony Of The Seas – GT 228 081 – 2018
Wonder Of The Seas – GT 228 199 – 2020

Redaktor naczelny w serwisie Joblife.pl

Grafik 3D, fotograf, podróżnik. Miłośnik pisania wierszy, opowieści, artykułów publicystycznych. Pasjonat astronomii i wycieczek górskich. Ponad 10 lat doświadczenia w działaniach marketingowych.

0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze