Ogromne statki wycieczkowe budzą podziw i mnóstwo pytań: o długość, szerokość, wyporność, prędkość maksymalną itd. Szybko rozwijająca się technologia produkcji, sprawniejsze systemy bezpieczeństwa i co ważne – ogromny popyt na podróże drogą morską sprawiają, że nowoczesne statki wycieczkowe to istne kolosy, zdolne pomieścić kilka tysięcy osób na pokładzie. Te pływające miasta są cudem techniki i zachwycają nie tylko swoimi wymiarami, ale również udogodnieniami dla pasażerów. W dzisiejszym artykule sprawdzimy, jaki jest największy statek wycieczkowy świata i porównamy go do największego niegdyś transatlantyku – Titanica.
Największy statek wycieczkowy na świecie
Na miano największego statku wycieczkowego, który jest obecnie w użyciu zasługuje zbudowany w 2018 roku Symphony of the Seas, który należy do klasy wycieczkowców Oasis. Został zwodowany we Francji, a dokładnie w stoczni Chantiers de l’Atlantique w mieście Saint-Nazaire. Ten mierzący 361 metrów długości pływający gigant, jest w stanie pomieścić maksymalnie 6.680 pasażerów, 2200 osób personelu pokładowego i przemieszczać się z prędkością 41 km/h (22 węzłów). Liczby i dane techniczne tego gigantycznego statku budzą ogromne zaskoczenie i ciężko się dziwić, skoro jest to jedyna tego typu pływająca konstrukcja na świecie
Wycieczkowiec Symphony of the Seas zarządzany jest przez armatora Royal Caribbean International (RCI), znanego również pod nazwą Royal Caribbean Cruise Line (RCCL). Marka ta powstała w Norwegii w 1968 roku. Przewoźnik ten jest największą na świecie linią pod kątem przychodów i drugą na świecie pod kątem ilości przewożonych pasażerów. W 2018 roku Royal Caribbean International kontrolował aż 19,2% światowego transportu pasażerów drogą wodną. W styczniu 2021 roku, linia była w posiadaniu 24 statków, a dodatkowo 8 było w trakcie realizacji zamówienia.
Symphony of the Seas – informacje ogólne
Największy wycieczkowiec świata powstawał przez 36 miesięcy, a do jej budowy przysłużyło się aż 4700 osób. Jest to siostrzana jednostka zwodowanego w 2016 r. Harmony of the Seas. Statek posiada 18 pokładów oraz 2394 kabiny. Pasażerowie tego pływającego miasta nie mogą narzekać na nudę, ponieważ do ich dyspozycji przygotowana wiele różnych atrakcji. Obiekty rozrywki na pokładzie Symphony of the Seas to m.in.:
- 10-piętrowa zjeżdżalnia,
- aqua-park dla dzieci,
- ścianki wspinaczkowe,
- boisko do koszykówki,
- lodowisko,
- centrum fitness,
- kino 3D,
- kolejka tyrolska,
- kasyno,
- Central Park z tropikalną roślinnością,
- Costal Kitchen,
- dziesiątki restauracji tematycznych,
- spa,
- 10 jacuzzi,
- symulator surfingu.
Właściciel statku | Royal Caribbean Cruises Ltd. |
Operator | Royal Caribbean International |
Port zarejestrowania | Nassau, Bahamy |
Rejon podróżowania | Karaiby |
Data złożenia zamówienia | 9 maja 2014 |
Koszt produkcji | 1,2 biliona euro (US$1.35 billion) |
Data zwodowania | 9 czerwca 2017 |
Dziewiczy rejs | 7 kwietnia 2018 |
Call sign | C6DF6 |
Symphony of the Seas – dane techniczne
Masa całkowita – pojemność brutto (gross tonnage GT) | 228 081 ton |
Tonaż netto (net tonnage NT) | 258 794 ton |
Długość | 361 m |
Szerokość | 66 m |
Wysokość | 70 m |
Zanurzenie | 9 m |
Zasilanie pokładowe | 4 silniki Wärtsilä 12V46F (moc 19 300 KM/14 400 kW każdy) 2 silniki Wärtsilä 16V46F (moc 25 700 KM/19 200 kW każdy) |
Napęd | 3 pędniki azymutalne spalinowo-elektryczne (moc 27 000 KM każdy) 4 silniki manewrowe Wärtsilä WTT-55 (moc 7 380 KM każdy) |
Prędkość podróżowania | 41 km/h (22 węzły) |
Ilość pasażerów | 5518 (przy podwójnej zajętości) 6680 (pojemność maksymalna) |
Personel pokładowy | 2200 |
Silniki na pokładzie Symphony of the Seas
Mówiąc o parametrach technicznych największego statku wycieczkowego świata, niełatwo obejść się bez szczegółowego spojrzenia na silniki znajdujące się na jego pokładzie. Jest ich kilka i pomimo swoich olbrzymich wymiarów, mają całkiem innowacyjne funkcjonalności. Sprawdźmy zatem, co znajduje się w maszynowni Symphony of the Seas.
Silnik Wärtsilä 12V46F
Na pokładzie statku znajdują się 4 tego typu silniki. Każdy generuje moc 14 400 kW, czyli w przeliczeniu 19 300 koni mechanicznych. Ciekawostką jest to, że silnik może pracować na różnego rodzaju paliwie typu diesel: ciężki olej napędowy HFO (heavy fuel oil), tzw. morski olej napędowy MDO (marine diesel oil) oraz lekki olej napędowy. Co ważne, zmiana aktualnie spalanego paliwa może być dokonywana płynnie w każdym momencie. Jest to istotne np. podczas wkraczania jednostki na obszar wybrzeża lub portu objętego restrykcjami emisyjnymi. Taka elastyczność w zasilaniu paliwem, pozwala operatorowi dopasować się do aktualnych cen rynkowych paliwa, jego dostępności i wymagań dotyczących norm emisji spalin na danym obszarze.
Średnica cylindra | 460 mm |
Pokonywany dystans cylindra w 1 cyklu | 580 mm |
Moc na 1 cylinder | 1200 kW |
Prędkość obrotowa | 600 obr./min |
Efektywne ciśnienie robocze | 24,9 bar |
Średnia prędkość tłoka | 11,6 m/s |
Specyfikacja paliwa | ISO 8217, ISO-F-RMK 700 |
Masa własna | 177 ton |
Silnik Wärtsilä 16V46F
Wersja ta różni się od poprzedniej głównie generowaną mocą i wymiarami. Silnik ten potrafi wytworzyć 19 200 kW mocy, a jego masa własna to już 233 tony. Na pokładzie Symphony of the Seas można znaleźć 2 tego typu silniki.
Największy statek wycieczkowy świata – w oczekiwaniu
5 września 2020 roku została z kolei zwodowana siostrzana jednostka należąca do tej samej klasy, czyli Wonder of The Seas. Jest to jeszcze większa jednostka pływający od omawianej wyżej Symphony of the Seas i w zasadzie to ona powinna pretendować na miano największego statku wycieczkowego świata. Niestety z racji obecnej sytuacji pandemicznej, nie został on jeszcze przekazany armatorowi do użytku. Ma to nastąpić dopiero w 2022 roku. Zobaczmy jednak, co wiemy o tym osiemnastopokładowym gigancie.
Wonder of The Seas – dane techniczne
Operartor | Royal Caribbean Cruises Ltd, USA |
Długość całkowita | 362 m |
Szerokość konstrukcyjna | 47 m |
Zanurzenie | 9,3 m |
Nośność | 19 750 t |
Tonaż pojemnościowy brutto | 228 199 t |
Max ilość pasażerów | 6360 |
Największe statki wycieczkowe klasy Oasis – lista
Oasis Of The Seas – GT 226 838 – 2009
Allure Of The Seas – GT 225 282 – 2010
Harmony Of The Seas – GT 226 963 – 2016
Symphony Of The Seas – GT 228 081 – 2018
Wonder Of The Seas – GT 228 199 – 2020
Sprawdź również:
- jaki jest największy samolot na świecie;
- historia zatonięcia statku RMS Lusitania;
- czym jest mazut;
- jaki jest największy silnik diesla.