Wszelkie działania marketingowe wymagają stałej weryfikacji. Rzecz w tym, aby sprawdzać, czy dane działania przynoszą oczekiwane rezultaty. Jeśli nie, konieczne jest wprowadzanie zmian. Jakby tego było mało, czasami nawet działania dające korzyść warto modyfikować, przewidując w ten sposób zmiany rynkowe, które niebawem będą miały miejsce. Wszelkie tego typu praktyki są niezbędne również w przypadku programów lojalnościowych. Na czym polega analiza programów lojalnościowych i czemu jest tak ważna?
Wszelkie działania marketingowe wymagają stałej weryfikacji. Rzecz w tym, aby sprawdzać, czy dane działania przynoszą oczekiwane rezultaty. Jeśli nie, konieczne jest wprowadzanie zmian. Jakby tego było mało, czasami nawet działania dające korzyść warto modyfikować, przewidując w ten sposób zmiany rynkowe, które niebawem będą miały miejsce. Wszelkie tego typu praktyki są niezbędne również w przypadku programów lojalnościowych. Na czym polega analiza programów lojalnościowych i czemu jest tak ważna?
Czym jest program lojalnościowy?
Zanim przejdziemy do kwestii wyjaśnienia, czym jest analiza programów lojalnościowych, powinniśmy pokrótce wytłumaczyć, czym jest tego typu program. Otóż mowa o wdrożeniu działań polegających na nagradzaniu lojalności klientów. Przykładem programu lojalnościowego jest umożliwienie klientom zbierania punktów za zakupy, a następnie ich wymiana na nagrody lub gotówkę. Generalnie chodzi o to, aby klient czerpał korzyść z korzystanai z usług danej firmy. Program lojalnościowy może przybierać bardzo różnorodne formy. Ważne jest prawidłowe zaplanowanie programu, poprawne wdrożenie i reagowanie na bieżąco w przypadku konieczności jego modyfikacji.
Na czym polega analiza programów lojalnościowych?
Aby możliwe było wykonanie analizy programu lojalnościowe, niezbędny jest jego monitoring. Do tego potrzebne będą programy rejestrujące dane dotyczące wpływów ze sprzedaży, a także wpływów związanych bezpośrednio z programem dla stałych klientów. Trzeba obserwować dane przed wprowadzeniem programu oraz po jego wprowadzeniu, brać pod uwagę wszelkie poboczne czynniki i potrafić znaleźć zależności. Nie są to wcale łatwe zadania, a profesjonalna analiza programów lojalnościowych wymaga posiadania ogromu wiedzy i doświadczenia.
Warto wziąć pod uwagę, że analizując działanie programu nie można ograniczać się jedynie do danych finansowych. W zasadzie jeszcze ważniejszą kwestią jest sprawdzenie wpływu programu na lojalność klientów. W końcu zwykle właśnie pozyskanie lojalności jest głównym celem wprowadzenia programu. Określenie poziomu lojalności i powiązanie go z programem wymaga przeprowadzenia bardzo zaawansowanych działań analitycznych.
Profesjonalna pomoc w analizie programów lojalnościowych
Chcąc mieć pewność wprowadzenia właściwego programu oraz poprawnego przeprowadzenia analizy, warto powierzyć te zadania specjalistom. Istnieją dzisiaj firmy świadczące kompleksową pomoc w tych obszarach. Mowa tutaj o firmach takich jak Sparta Loyalty. Zespół fachowców działających pod tą marką oferuje stworzenie programu lojalnościowego, a następnie jego monitorowanie. Usługa polega na wstępnej analizie potrzeb, a później wprowadzeniu programu we właściwej formie. Następnie przy użyciu platformy do obsługi programu zbierane są dane, na bieżąco poddawane analizie. Firma zatrudnia fachowców, którzy informują o identyfikacji potencjalnych problemów i doradzają, jakie działania wprowadzić, aby program działał tak jak należy. Dzięki temu generuje on większą sprzedaż i konsekwentnie zwiększa poziom lojalności klientów.