Czym sklepy stacjonarne przyciągają klientów?

Czym sklepy stacjonarne przyciągają klientów?

Mówi się, że sprzedaż stacjonarna odchodzi powoli do lamusa. Że w dobie szybkiego Internetu klienci wolą dwoma kliknięciami zamówić coś z dostawą pod same drzwi, zwłaszcza mając w zanadrzu opcję zwrotu towaru. Jak się jednak okazuje, sklepy stacjonarne wciąż mają się nieźle, a te najlepsze są w stanie osiągać przychody większe, niż kiedykolwiek. Czym „kuszą” potencjalnych klientów? Jakie elementy zwracają ich uwagę? I co ma do tego profesjonalne projektowanie sklepów?

Sklepy stacjonarne przetrwały boom technologiczny

Mówi się, że sprzedaż stacjonarna odchodzi powoli do lamusa. Że w dobie szybkiego Internetu klienci wolą dwoma kliknięciami zamówić coś z dostawą pod same drzwi, zwłaszcza mając w zanadrzu opcję zwrotu towaru. Jak się jednak okazuje, sklepy stacjonarne wciąż mają się nieźle, a te najlepsze są w stanie osiągać przychody większe, niż kiedykolwiek. Czym „kuszą” potencjalnych klientów? Jakie elementy zwracają ich uwagę? I co ma do tego profesjonalne projektowanie sklepów?

Rozwój e-commerce w ostatniej dekadzie dokonał się w wielkim stylu i na niebywałą skalę. Tak wiele marek otworzyło swoje sklepy internetowe, że w Sieci zaczęło robić się prawie tak tłoczno, jak w galerii handlowej, gdzie tuż obok siebie konkuruje kilku, jeśli nie kilkunastu sprzedawców z tej samej branży. A jednak rzeczone galerie handlowe nadal na siebie zarabiają, podobnie jak stacjonujący w nich najemcy. Dlaczego tak się dzieje?

Przede wszystkim należy zauważyć, że w społeczeństwie zawsze będzie istniała stała, żelazna grupa nabywców, którzy przy zakupie chcą produkt fizycznie dotknąć, zobaczyć go, poczuć fakturę, a jeśli mowa o odzieży – to od razu przymierzyć, by zobaczyć, jak leży. I wcale nie dotyczy to wyłącznie tej starszej wiekowo kategorii konsumentów – choć młodzież dziś niemal przenosi swoje życie do Internetu, to sporo przedstawicieli Millenialsów i pokolenia „Z” traktuje popularny shopping jako sposób spędzania wolnego czasu. Zakupy z przyjaciółką, słynny „wypad do galerii” to swego rodzaju lifestyle, który skrzętnie podsycają sklepy – głównie za sprawą profesjonalnego projektowania witryn sklepowych, które skutecznie zwracają uwagę. Ale czy tylko one odpowiadają za przyciągnięcie do siebie ludzi?

Projektowanie sklepów, czyli jak „upolować” klienta?

Walka o uwagę klienta, tak naprawdę bez względu na kanał dotarcia do niego, jest dziś szczególnie zażarta. To dlatego zarówno sieci handlowe, jak i pojedyncze sklepy, coraz chętniej korzystają z usługi projektowania sklepów, ze szczególnym uwzględnieniem projektowania witryn sklepowych.

Świat bowiem zmienia się, z nim również sposób prowadzenia handlu, ale jeśli chodzi o sklepy stacjonarne, to właśnie „wystawa” nadal odgrywa kluczową rolę. Odpowiedni dobór produktów, eksponowanie cen, uwzględnianie rabatów, kompozycja kolorystyczna, dobre oświetlenie – wszystko to wpływa na to, czy spośród dziesiątek sklepów wzrok potencjalnego klienta zatrzyma się akurat na naszej witrynie i czy odpowie on na nasze zaproszenie do środka.

Błędem byłoby jednak stwierdzenie, że tylko witryny sklepowe odpowiadają za sukces handlowego punktu stacjonarnego. One są pierwszą, ważna zachętą, ale w następnej kolejności należy zadbać o to, by w środku klient się nie rozczarował. Projektowanie sklepów jest sztuką rozciągającą się na dużo szerszym obszarze. Istotne jest również sensowne używanie rekwizytów, ich wygląd, czy rozmieszczenie.

Bardzo ważny jest ogólny aspekt wizualny, włącznie z wyglądem ścian, doborem oświetlenia w poszczególnych alejkach, a nawet to, jak wyglądają przebieralnie (zauważyliście, jak ciekawie są one stylizowane w „sieciówkach” z wyraźnie i konsekwentnie realizowaną strategią wizerunkową?). Okazuje się jednak, że zadbać należy też o wydawałoby się bardzo prozaiczne i funkcjonalne elementy, takie jak meble.

Projektowanie sklepów, a meble

Są tacy, który twierdzą, że meble powinny być przede wszystkim użyteczne, wygodne w zatowarowaniu i ogólnie rzecz biorąc pełnić rolę czysto funkcjonalną. Tymczasem mogą one odgrywać niebagatelną rolę także w budowaniu wizerunku sklepu. Możemy przecież wybierać spośród kilku surowców, z których mogą być wykonane. Sprzedawcy coraz częściej decydują się też na ciekawe kształty i niebanalną kolorystykę. Inaczej przecież będzie wyglądała półka u jubilera, a inaczej w sklepie z odzieżą dla młodzieży. Projektowanie witryn sklepowych, jak i całej przestrzeni handlowej, zawsze powinno uwzględniać kwestie umeblowania – od wyboru wyglądu mebli, po ich rozmieszczenie. Tak, by całość była spójna, wiarygodna (zgodna ze strategią komunikacji marki), przyciągająca wzrok, ale jednocześnie by same zakupy były dla klienta wygodne, zgodnie z zasadami user experience.

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze