Buduj lojalność wśród klientów. Praktyki, które rozwiną Twój biznes

Buduj lojalność wśród klientów. Praktyki, które rozwiną Twój biznes

Utrzymanie klienta, który chociaż raz skorzystał z usług naszej firmy, jest bardzo opłacalne z perspektywy działań marketingowych. Niestety, wśród ciągle rosnącej konkurencji bywa to niezwykle trudne. Wiele osób odpowiedzialnych za marketing głowi się nad skutecznym przywiązaniem do siebie klientów. Klient powracający będzie nie tylko polecał naszą markę innym, ale przede wszystkim stanowi stałe i regularne źródło dochodu. Jak w takim razie skutecznie działać? Oto kilka dobrych praktyk dla biznesu.

Czym jest lojalność w biznesie?

Lojalność w biznesie to postawa, która charakteryzuje się przede wszystkim uczciwością oraz wiernością dwóch stron względem siebie. Stały klient, który powraca do danej marki, jest bardzo cenny, ponieważ zapewnia stałe źródło dochodu. Kiedy klient postanawia przeznaczyć pieniądze na naszą usługę bądź towar, warto zadbać o niego kompleksowo – tak, by następnym razem chciał do nas powrócić. Dzięki temu zadowoleni klienci polecają firmy innym, a tzw. marketing szeptany działa sprawnie pod postacią opinii na portalach społecznościowych. Pamiętajmy zatem, że jeśli chcemy zbierać lojalnych klientów, musimy dać im coś w zamian.

Jak planować komunikację z klientami?

W całym procesie niezwykle ważna jest komunikacja. W czasach, w których sprzedaż oraz kontakt z klientem odbywa się tak często za pośrednictwem Internetu, warto zadbać o odpowiedni poziom oraz formę komunikacji. Jak to zrobić? Przede wszystkim należy zastanowić się, kim jest nasz klient i jak najlepiej się do niego zwracać. Potem należy zaplanować działania, dzięki którym będziemy się z nim komunikować, np. e-mail, SMS, komunikat na stronie www. Następnie warto pamiętać, aby komunikacja była podobna do tej prowadzonej w środowisku offline. Różne, sprzeczne komunikaty pisane niedopasowanym do odbiorcy językiem, mogą zniechęcić oraz odstraszyć naszych klientów, nawet jeśli spodoba się im proponowany przez nas produkt/usługa.

A co z tego będą mieli Twoi klienci?

Jak wspomniano wcześniej, w lojalności konsumenckiej ważne jest to, aby klient również coś zyskiwał. W jaki sposób to zorganizować? Najlepiej postawić na sprawdzone rozwiązanie, takie jak np. Program Lojalnościowy. Wprowadzenie go to dobry sposób na budowanie długofalowych akcji. Jak można to wykorzystać? Oczywiście każda firma może takie rozwiązanie dopasować do swoich indywidualnych potrzeb.

Popularny jest katalog z nagrodami, które klienci mogą zdobywać np. poprzez kupowanie danych produktów. Bardzo chętnie korzystają z tego np. stacje benzynowe, na których tankując paliwo, klient zbiera punkty wymieniane później na nagrody. Aktualnie katalogi nagród to wygodne platformy interaktywne, które są proste i przejrzyste w obsłudze. Właśnie dzięki między innymi takim działaniom nasi klienci poczują się docenieni, a powrót do nas będzie im się po prostu opłacał.