W polskim prawie, konsumentem jest osoba fizyczna, która dokonuje czynności prawnej z przedsiębiorcą, niezwiązaną bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Od 1 stycznia 2021 roku zostały wprowadzone zmiany dotyczące definicji konsumenta. To oznacza, że nie każdy zakup na fakturę będzie automatycznie uważany za zakup dokonany przez przedsiębiorcę. Przedsiębiorca może być uważany za konsumenta, jeśli z umowy wynika, że nie ma ona charakteru zawodowego dla tej osoby.
Zwrot towaru – reklamacja vs. zwrot bez podania przyczyny
Klient ma prawo dokonać zwrotu towaru w dwóch przypadkach. Po pierwsze, może to zrobić na podstawie reklamacji, a po drugie na podstawie prawa do odstąpienia od umowy bez podawania przyczyny. Reklamacja dotyczy wad produktu i może być składana nawet do dwóch lat po zakupie. Zwrot bez podawania przyczyny jest możliwy tylko w przypadku sprzedaży na odległość i musi być dokonany w ciągu 14 dni od odebrania produktu.
Prawo konsumenta do zwrotu towaru w sklepie stacjonarnym
Przy sprzedaży na odległość konsument ma prawo do zwrotu towaru w ciągu 14 dni od otrzymania produktu. Jednak w przypadku sprzedaży stacjonarnej klient nie ma tego samego prawa. W sklepie stacjonarnym ma możliwość obejrzenia towaru, zapoznania się z jego właściwościami i przymierzenia ubrań. Sprzedawca może jednak z własnej inicjatywy zapewnić możliwość zwrotu towaru na swoich warunkach.
Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym – przepisy
Nie istnieją szczegółowe przepisy dotyczące zwrotu towaru w sklepie stacjonarnym. Sprzedawca może samodzielnie ustalać warunki zwrotu, takie jak okres na zwrot towaru i stan zwracanego produktu.
Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym bez paragonu
W przypadku zwrotu towaru klient powinien przedstawić dowód zakupu, który może być paragonem, potwierdzeniem przelewu lub innym dokumentem potwierdzającym zakup. Jeśli sprzedawca określi, że zwrot towaru w sklepie stacjonarnym wymaga paragonu, to klient musi go dostarczyć. Jednak brak paragonu nie może wpłynąć na reklamację z tytułu rękojmi.
Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym bez opakowania
Możliwość zwrotu towaru bez oryginalnego opakowania w sklepie stacjonarnym zależy od decyzji sprzedawcy. Przy prawie odstąpienia od umowy bez podania przyczyny, ograniczanie możliwości zwrotu towaru bez opakowania jest niezgodne z prawami konsumenta. Jednak sprzedawca ma prawo samodzielnie kształtować warunki zwrotów w swoim sklepie stacjonarnym.