Czas pracy kierowcy 2021 - o czym powinna wiedzieć każda firma transportowa?

Czas pracy kierowcy 2021 – o czym powinna wiedzieć każda firma transportowa?

Prawo

Czas pracy kierowcy to jeden z tych aspektów funkcjonowania firmy transportowej, który może stanowić spory problem nawet dla bardziej doświadczonych graczy na rynku. O czym trzeba pamiętać w 2021 roku?

Nowe wytyczne co do czasu pracy kierowców pojawiają się systematycznie

Czas pracy kierowcy podlega kontroli organów państwowych. Wytyczne dotyczące odpoczynku mają przede wszystkim chronić interes kierowcy przed nadmiernym wykorzystywaniem pracy, którą wykonuje. Z drugiej strony chronią one sprawiedliwą konkurencję i pozwalają na tworzenie bardziej przyjaznego dla kadry środowiska pracy. Czas pracy weryfikowany jest dzięki obowiązkowi wyposażenia kierowcy w odpowiednie narzędzia – np. tachografy, czy wykresówki do nich i karty kierowców. Służby bardzo restrykcyjnie podchodzą do wszelkich naruszeń w tym obszarze. Warto przyjrzeć się temu, jak poradzić sobie z rozliczaniem i analizowaniem czasu pracy kierowców, co wlicza się w jego skład, a także jakie konsekwencje czekają firmę, która naruszy przepisy z nim związane. Kontrola czasu pracy kierowców to coś, co charakterystyczne jest nie tylko dla Polski – na trasach międzynarodowych również bardzo często do nich dochodzi. Dlatego warto posiadać odpowiednie zaplecze, które pozwoli na skuteczne analizowanie, czy czas pracy kierowcy mieści się w zakładanych wartościach niezależnie od regionu, po którym dany pojazd się porusza.

Co grozi za naruszenie przepisów związanych z czasem pracy kierowcy?

W zależności od stopnia naruszenia przepisów, kierowcy i przedsiębiorstwu mogą grozić różne kary finansowe. Ich wartość zaczyna się od 100 złotych do 5000 złotych. Jednak łączna kwota, którą możemy zostać obciążeni, może sięgnąć nawet 40000 złotych. Popełnienie jednego naruszenia nie wyklucza dopuszczenia się innego. Dlatego tak ważnie jest bardzo uważne sprawdzanie aktualnych wytycznych i ich całościowa analiza.

Dlaczego analizowanie czasu pracy i odpoczynku kierowcy jest tak trudne?

W Polsce czas pracy kierowcy przewiduje różne aktywności – jazda jest jednym z nich. W jego skład może wliczać się także np. czas załadunku i rozładunku pojazdu. Zasadniczo po 4,5 godzinach jazdy kierowca ma prawo do 45-minutowego odpoczynku, które nie są jednak sztywnymi ramami czasowymi. Kierowca może podzielić je na 15 minut i 30 minut w ramach tego samego interwału czasowego. To już zaczyna rodzić pewne problemy podczas prób jednolitego ujęcia czasu pracy kierowców. Istnieją także sytuacje, w których należy wykonać dodatkowy odpoczynek po 6 godzinach pracy (rozporządzenie numer 561). W samej Polsce norm prawnych, które regulują, ile czasu kierowca ma spędzić za kierownicą, jest naprawdę sporo. Dlatego nie jesteśmy w stanie poruszyć ich w tym artykule nawet w połowie. Systematyczne zebranie tych danych to nie lada wyzwanie. Dlatego firmy sięgają po zewnętrzne wsparcie i poszukują pomocy w analizie i rozliczaniu czasu pracy kierowców u zaufanych podmiotów. Ze względu na znaczenie, jakie ma czas pracy kierowcy dla funkcjonowania przedsiębiorstwa transportowego w wymiarze krajowym i międzynarodowym, warto zainteresować się usługami takich podmiotów jak OCRK – Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców. Pozwala to na zachowanie zgodności z przepisami i obniżenie kosztów prowadzenia działalności.

Jeśli interesuje Cię działalność tego typu podmiotów, warto zapoznać się z artykułem – „Jak wyglądają kompleksowe rozwiązania dla firm transportowych od Grupy Inelo?

0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze