Woskowanie dla większości posiadaczy aut, kojarzy się z cudowną pogodą i sobotnim popołudniem. Nie dziwi to nas z uwagi na to, że wosk należy nakładać przy dobrych warunkach atmosferycznych. Niekiedy wymaga to większego nakładu sił, a co za tym idzie – nerwów. Ile razy musiałeś niemalże skrobać szmatką zaschnięty wosk, który solidnie “przykleił” się karoserii? Otóż to! Z drugiej strony mówi się, że ciężka praca popłaca i w sumie możemy się z tym zgodzić. Poznaj więc 10 zasad, które stanowczo przydadzą Ci się podczas następnego woskowania auta.
Co daje woskowanie samochodu?
Zarówno z naszego doświadczenia, jak i wiedzy internetowej, nasuwają się bardzo konkretne wnioski. Wosk zaaplikowany na karoserię wpływa na wiele jej aspektów. Dla przeciętnego użytkownika, będzie to głównie zmiana wizualna. Lakier wygląda o kilka lat młodziej, błyszczy się i jest wygładzony. Oczywiście, jeżeli wosk został nałożony prawidłowo. Bardziej spostrzegawczy użytkownicy zauważą, że po woskowaniu woda szybko spływa z karoserii. To co widzimy po aplikacji wosku to jedno, ale to czego nie widać to drugie. A więc do rzeczy, co konkretnie da Ci woskowanie samochodu?
Woskowanie auta – korzyści
Pierwszą zmianą po nałożeniu preparatu jest lśniący lakier. Im ciemniejszy jego odcień, tym lepiej widoczny będzie efekt. Lakier “świeci się” m.in. dlatego, że wosk uzupełnia wszystkie niedoskonałości karoserii, takie jak lekkie zarysowania. Przy czym pragniemy zaznaczyć, że owe zarysowania nie mogą być głębokie. Wosk to nie szpachlówka i pokryje wyłącznie płytkie niedoskonałości lakieru. Można domyśleć się, że preparat tworzy warstwę ochronną, jednak jej specyfikacja zależeć będzie od konkretnych właściwości wosku. Z reguły każdy z nich powinien chronić lakier przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi np. promieniami słonecznymi. Dzięki temu kolor dłużej utrzyma swoją intensywność. Ponadto samochód nie będzie się tak szybko brudził. Wynika to z tego, że woda z nawoskowanej powierzchni spływa dużo szybciej, co ogranicza osadzanie brudu. Warto zatem utrzymywać lakier w takiej kondycji przez cały rok, co oznaczać będzie konieczność aplikacji wosku co kilka tygodni. Z pewnością jednak zauważyłeś, że warto podjąć się tego wysiłku.
Woskowanie karoserii – krok po kroku
Przede wszystkim sprawdź, czy warunki atmosferyczne lub garażowe na to pozwalają. Najlepsza temperatura do aplikacji wosku to pomiędzy 15 a 25 stopni C. Aczkolwiek najlepsza nie oznacza w tym miejscu wymagana. Wszystko zależy od konkretnego preparatu. To, co będzie konieczne, to umycie całego samochodu. Podkreślamy, że mycie to powinno być możliwie dokładne. Przede wszystkim z dwóch powodów. Po pierwsze brudna karoseria bardzo szybko wybrudzi gąbkę lub ściereczkę, którą będzie nakładany wosk. Jeżeli nakładasz wosk twardy z puszki, dodatkowo zanieczyścisz wtedy sam preparat. Jednym słowem – brud znajdzie się wszędzie. Drugi powód to zarysowania. Problem nie powinien być widoczny w trakcie nakładania wosku (może być natomiast słyszany), ale istny horror pojawi się w chwili jego ścierania. Drobinki twardych zanieczyszczeń na karoserii pod naciskiem gąbki lub ścierki, będą rysować powierzchnię lakieru. Być może część tych zarysowań pokryje wosk, ale wyobraź sobie co będzie, gdy po jakimś czasie go zmyjesz. A więc pamiętaj, krok pierwszy – solidnie umyj samochód i solidnie spłucz go wodą.
O czym jeszcze warto pamiętać?
Jeżeli jeszcze się tego nie nauczyłeś, to radzimy zawczasu. Karoseria przed woskowaniem powinna być sucha. Co prawda sporadyczne krople wody (oczywiście czystej) nie powinny narobić problemu, ale lakier zalany wodą nie będzie już taki chętny do współpracy. Ważne jest, że dotyczy to również wszelkich zakamarków np. pomiędzy karoserią a uszczelkami. W następnej kolejności sprawdź warunki atmosferyczne, a konkretnie nasłonecznienie. Zdecydowanie odradzamy aplikację wosku w ostrych promieniach słońca. Na 99% nie wyrządzi to szkód, ale dosyć poważnie przetestuje później Twoją cierpliwość i odporność na stres. W sytuacjach ostrego nasłonecznienia radzimy wstrzymać się do pielęgnacji auta do godzin wieczornych lub wykonać ją w garażu. Odradzamy również mycie samochodu w takich warunkach.
Jaki wosk do auta wybrać? Rodzaje wosku
W tej kwestii ciężko mówić o najlepszym. Powiemy więc o najdogodniejszym rodzaju wosku, zależnie od potrzeb i możliwości finansowych.
Wosk twardy
Wosk twardy powinien być wszystkim dobrze znany. Najczęściej występuje on w formie zbitej pasty w metalowej puszce. Producenci dołączają również gąbkę do aplikacji preparatu. Z racji swojej popularności, rozpiętość cenowa jest tu dosyć spora. Za najtańsze pasty zapłacisz w supermarketach paręnaście złotych. Za droższe w specjalnych sklepach nawet ponad 100 zł. Dla kogo takie rozwiązanie będzie najlepsze? Można powiedzieć, że najtańsza opcja z tej kategorii będzie dobra dla każdego. Zarówno 30-letni zmęczony lakier jak i fabrycznie nowy, po aplikacji wosku za 20 zł będzie wyglądał lepiej niż wcześniej. Minusem tego rozwiązania niezależnie od ceny, będzie sposób nakładania oraz ścierania. Mówiąc wprost, nie da się w 100% pokryć powierzchni lakieru za pierwszym razem. Najczęściej wymagane będzie położenie drugiej warstwy. Kolejnym minusem jest proces ścierania wosku po jego zaschnięciu. Kto ścierał – ten wie, jak frustrujący potrafi być ten proces. Tak czy owak, w przypadku droższych pozycji, zdecydowanie polecamy tę formę woskowania. Co prawda wymaga to nieco wysiłku, ale na domowy użytek będzie to według nas rozwiązanie najdogodniejsze.
Wosk płynny
Woski płynne lub inaczej mleczka do nabłyszczania to bardzo ciekawa alternatywa dla wosków twardych. Oczywiście mają swoje zalety i wady. Najpierw jednak cena. Najtańsze mleczka można dostać za kilkanaście złotych. Niestety, oprócz łatwej aplikacji i efektu lśniącego lakieru, nie oferują one nic więcej. Nadają się na szybkie podrasowanie karoserii – to chyba jedyna zaleta godna polecenia. Trzeba się również liczyć się z białymi smugami, które w tańszych preparatach pojawiają się dosyć często. Jeżeli zależy Ci na łatwości aplikacji i dodatkowej ochronie lakieru, będziesz musiał zdecydować się na nieco droższe produktu w tej kategorii.
Wosk w sprayu
Wosk w sprayu to pełen komfort i prostota w działaniu. Wystarczy spryskać czystą karoserię preparatem, a następnie delikatnie przetrzeć szmatką. Szybko, sprawnie i wygodnie. Spodziewanym minusem będzie skuteczność takiego działania. Według nas bardziej przydadzą się jako utrwalacz na uprzednio nałożony wosk. Dodatkowym atutem jest to, że niektóre produkty tego typu umożliwiają nanoszenie na mokry lakier. Ceny wosku w sprayu zaczynają się parudziesięciu złotych. W naszym przekonaniu nie warto inwestować tych pieniędzy w taki produkt. Tym bardziej, że za tę cenę dostaniemy pastę, która wystarczy na dużo więcej.
Jak nakładać wosk do auta? Poradnik
Na wstępie przypominamy o właściwych warunkach do tego zabiegu. Sucha i czysta karoseria oraz temperatura w granicach 15 – 20 stopni C. Może to błahostka, ale staraj się unikać woskowania przy silnym wietrze i w okolicach piaszczystych terenów. Pamiętaj, że nawet jedno ziarnko piasku na gąbce, może narobić sporo kłopotów. Po otwarciu wosku zwróć uwagę, czy pasta nie jest zabrudzona. Przy fabrycznie nowych produktach nie powinno być tego problemu, ale pożyczając go od kogoś innego nigdy nie wiesz czego się spodziewać. Jeżeli widoczne jest małe zanieczyszczenie, możesz je zetrzeć czystą szmatką (tylko nie gąbką, którą będziesz nakładał wosk). Jeżeli wosk był wcześniej używany, polecamy zwyczajnie wyprać gąbkę i dobrze osuszyć. Najlepiej jednak robić to po każdym woskowaniu.
Niewłaściwe nakładanie preparatu może narobić Ci niepotrzebnej pracy. Przede wszystkim lepiej zaaplikować go mniej, niż za dużo. Nie maczaj gąbki do pełnego nasycenia, wystarczy cienka warstwa preparatu na jej powierzchni. Woskowanie rozpocznij od góry auta, schodząc kolejno do jego niższych partii. Nie musisz używać przy tym nadmiaru siły. Im wyższa temperatura, tym szybciej uschnie preparat. Do jego ścierania powinieneś użyć miękkich ściereczek. Zalecane jest korzystanie ze ściereczek z mikrowłókna, która na pewno nie zarysują powierzchni. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś wykorzystał swoje materiały. Pamiętaj tylko o 3 rzeczach: materiał musi być chłonny, powinien być czysty i jednolity pod kątem twardości. Możesz użyć np. nieużywanej, bawełnianej koszuli. Pamiętaj tylko, żeby dokładnie ją przejrzeć czy nie ma guzików, metek, rzepów lub innych dodatków, które mogą uszkodzić lakier. Mimo wszystko polecamy zakupić odpowiednie ściereczki tym bardziej, że nie są to drogie rzeczy.
Po starciu wosku można jeszcze raz czystą ścierką wytrzeć karoserię. To pomoże usunąć wosk z miejsc, które mogłeś pominąć. Jeżeli pogoda, czas i chęci na to pozwalają, warto zdecydować się na położenie drugiej warstwy wosku. Dzięki temu efekt utrzyma się dłużej.
9 zasad woskowania samochodu
- Wybierz właściwy rodzaj preparatu, w zależności od potrzeb.
- Zapoznaj się z jego etykietą i instrukcją.
- Nie woskuj auta w pełnym słońcu.
- Temperatura otoczenia nie powinna przekraczać 25 stopni C.
- Przed woskowaniem dokładnie umyj samochód i poczekaj aż wyschnie.
- Nakładanie preparatu rozpoczynaj od góry samochodu.
- Lepiej nałożyć mniej, niż za dużo.
- Utrzymuj w czystości gąbkę do aplikacji wosku.
- W zależności od efektu, możesz położyć drugą warstwę.
źródło zdjęcia: pl.freepik.com

Krzysztof Kamzol
Redaktor naczelny w serwisie Joblife.pl Pasjonat technologii produkcyjnych, nowoczesnego przemysłu i technik inżynieryjnych.