Szampon samochodowy

Szampon samochodowy – Czym się kierować przy zakupie?

Porady

Brudny samochód nie dla każdego jest problemem. Można tylko przetrzeć szyby, światła i tablice rejestracyjne by móc cieszyć się jazdą. Patrząc jednak na korzyści płynące z zadbanego autka, warto od czasu do czasu przejechać się na myjnię lub wziąć sprawy w swoje ręce. Czysty samochód to przede wszystkim:

  • satysfakcja sama w sobie,
  • lepsza widoczność na drodze,
  • dłuższa trwałość lakieru,
  • brak wścibskich komentarzy ze strony sąsiada.

Przechodząc do bardziej oficjalnych treści, mycie samochodu nie obejdzie się bez środka myjącego. O ile wnętrze pojazdu można poniekąd potraktować wilgotną szmatką, tak elementy zewnętrzne już nie bardzo. Oczywiście tego nie zakazujemy, ale to nie będzie skuteczne rozwiązanie. Najlepiej jest sięgnąć po specjalne preparaty do mycia auta, takie jak szampon samochodowy. Jaki najlepiej wybrać? W ogóle co mamy do dyspozycji na naszym rynku? Sprawdźmy to.

Szampon samochodowy – rodzaje

Na wstępie musimy zaznaczyć, że trudno jest dokonać oczywistego podziału. Każdy producent stosuje unikalne dodatki, które spełniają określoną funkcję. My na potrzeby artykułu, dokonamy ogólnej klasyfikacji na:

  • szampony bez dodatków (zwykłe),
  • szampony z woskiem,
  • szampony nabłyszczające,
  • szampony osuszające.

Szampony bez dodatków

Zacznijmy więc od najbardziej popularnych szamponów bez dodatków. W supermarketach można kupić je za mniej niż 10 zł. Co prawda wybór jest ogromny, ale mówiąc szczerze niemal wszystkie produkty będą sprawować się tak samo. Według nas w przypadku szamponów za 10 – 20 zł, większy wpływ będzie miało przygotowanie samochodu i sama technika mycia, niż właściwości myjące szamponów. Mamy też jeszcze jedno spostrzeżenie. Lepiej porządnie umyć samochód zwykłym szamponem, po czym nałożyć dedykowany wosk niż stosować preparat dwa w jednym. Naturalnie wymaga to więcej pracy, ale przynosi zdecydowanie lepsze efekty.

Szampony z woskiem

Szampony z woskiem. No cóż, w zasadzie nie ma tu czego komentować. Jest to rozwiązanie pośrednie. Jednocześnie myje się i woskuje karoserię. O ile do samego mycia nikt nie powinien mieć zastrzeżeń, to jednak woskowanie nie będzie tak efektowne. Jeżeli można tu mówić o woskowaniu z prawdziwego zdarzenia. Z pewnością zyskujesz na czasie. Myjesz samochód raz i masz z głowy inne pierdoły. Oszczędność czasu to chyba jedyny plus stosowania takich preparatów. Dopłacasz parę złotych do szamponu z woskiem i zyskujesz dobrą godzinę, podczas której męczyłbyś się z woskowaniem. Podobnie będą miały się szampony nabłyszczające. Rozwiązanie wygodne jeżeli samochód myje się co tydzień lub częściej.

Szampony osuszające

Zastanawia nas natomiast stosowanie szamponów osuszających typu Wash & Dry. Ich przeznaczeniem jest możliwie szybka ewaporacja (parowanie). Producenci zalecają aby w trakcie mycia samochodu tymi preparatami, skupiać się na pojedynczych elementach i możliwie szybko spłukiwać je wodą. Taki sam efekt można uzyskać myjąc samochód latem w pełnym słońcu. Z pewnością zdarzają się sytuacje, w których zastosowanie takich preparatów będzie miało sens. My jednak stawiamy na spokojnie i dokładne mycie, bez chodzenia z zegarkiem w ręku.

Prawidłowe mycie szamponem samochodowym

Na pewno nie raz myłeś samochód i doskonale znasz wszystkie jego aspekty. Wystarczy wlać parę nakrętek szamponu do wiadra z ciepłą wodą i ruszać do akcji. Nie kwestionujemy doświadczeń innych użytkowników. Postaramy się jednak zebrać kilka istotnych faktów, które powinny w jakimś stopniu ułatwić mycie karoserii.

Nie trzeba chyba tłumaczyć jak temperatura zarówno otoczenia jak i wody, ma wpływ na skuteczność mycia. A więc tak, odradzamy również z własnego doświadczenia myć samochodu w temperaturach nieco powyżej zera. Dotyczy to szczególnie okresów późno-jesiennych i nawet zimowych. Pamiętaj, że w nocy temperatura na pewno spadnie o kilka stopni, a woda nie wyparuje tak szybko jak latem. Miej to na uwadze szczególnie, jeśli parkujesz samochód “pod chmurką”. Efektem mogą być przymarznięte drzwi i inne elementy np. zamek. Sposobem może być wytarcie do sucha całej karoserii lub chociaż kluczowych elementów zaraz po jej umyciu.

Działa to również w drugą stronę. Mycie samochodu rozgrzanego pod wpływem słońca będzie po prostu koszmarem. Nie mówimy tu nawet o myciu w pełnym słońcu, ale zwyczajnie nagrzanej karoserii. Jeżeli musisz już umyć samochód w takich warunkach, wykonuj to stopniowo i na bieżąco spłukuj umyte elementy wodą. Jeżeli pomimo to zaczną pojawiać się zacieki, na koniec mycia przetrzyj karoserię miękkim ręcznikiem.

Mycie rozpocznij od dachu pojazdu, a następnie pozostałych elementów. Zalecamy abyś progi oraz niższe fragmenty nadwozia zostawił sobie na sam koniec. Po prostu szkoda ściągać najgorszy brud i twarde cząsteczki asfaltu czy innego syfu, żeby później przejść do mycia np. maski. Im wyższa temperatura, tym częściej spłukuj umyte elementy. Unikniesz dzięki temu wrednych zacieków. Każdy szampon lepszy czy gorszy, oddzieli brud od karoserii. Brud jednak nie wyparuje magicznym sposobem, lecz musi zostać wymyty. Nawet najtańszy produkt będzie skuteczny, jeśli na bieżąco będziesz spłukiwał wyczyszczone elementy karoserii.

źródło zdjęcia: pl.freepik.com


To również Cię zainteresuje!

Krzysztof Kamzol

Redaktor naczelny w serwisie Joblife.pl

Grafik 3D, fotograf, podróżnik. Miłośnik pisania wierszy, opowieści, artykułów publicystycznych. Pasjonat astronomii i wycieczek górskich. Ponad 10 lat doświadczenia w działaniach marketingowych.