Co to jest global sourcing i jak go prowadzić

global sourcing

Dzisiejszy świat biznesu daje szereg możliwości działania na skalę globalną. Możemy kupować produkty na jednym kontynencie, przerabiać je według naszej technologii i sprzedawać w innym miejscu na świecie. Kluczowy w prowadzeniu globalnego biznesu jest dostęp do najlepszych i najtańszych produktów i usług z globalnego rynku. W artykule wyjaśniamy czym jest właśnie oparta na tym założeniu strategia global sourcing. Podpowiadamy jak prawidłowo wdrożyć ją we własnej firmie i jak rozwijać.

Global Sourcing – definicja

Global sourcing to jedna ze strategii zarządzania łańcuchem dostaw. Polega na szukaniu dostawców i zaopatrywaniu się w kluczowe produkty i usługi na rynku globalnym. Podstawą do rozwoju strategii global sourcing w wielu firmach są: rozwój narzędzi komunikacji, likwidowanie barier w handlu międzynarodowym oraz rozwój logistyki i transportu międzynarodowego.

Wśród zalet stosowania takiej strategii w firmach możemy wskazać oszczędność kosztów produkcji, podniesienie konkurencyjności własnych produktów i usług oraz lepsze i efektywniejsze zarządzanie łańcuchem dostaw.

Jak wdrożyć global sourcing w firmie

Wdrażając usługi global sourcing najlepiej sięgnąć po wyspecjalizowanego w tym zakresie partnera zewnętrznego. Taka agencja będzie kimś kto w pierwszej fazie procesu pomoże nam przeanalizować dane wejściowe jakie mamy już w firmie. Zajmie się też badaniem rynku i zidentyfikuje kluczowych dla nas globalnych dostawców. Zbierze o nich niezbędne informacje, dokona ich audytu i przygotuje dla nas postępowanie przetargowe.

Po dokonaniu przetargu w zakresie agencji wspierającej global sourcing możemy liczyć też na negocjację warunków handlowych, opracowaniu umowy współpracy z potencjalnym dostawcą oraz wskazanie dla nas potencjalnych czynników ryzyka.

Jak rozwijać global sourcing

Gdy zdecydujemy się na wdrożenie w naszej firmie strategii global sourcingu i zacznie ona przynosić pierwsze rezultaty warto wiedzieć jak skalować takie podejście. Po pierwsze możemy monitorować dostawców z jakimi współpracujemy. Kluczowe parametry tej współpracy jak i ich ogólną sytuację biznesową. Warto też analizować jakość produktów jaką otrzymujemy od naszych dostawców. Czy nie zmienia się ona w czasie i czy otrzymujemy w każdej partii tak samo jakościowy towar.

W końcu proces wyboru najlepszych dla nas globalnych dostawców nie musi być zamknięty. Zawsze warto monitorować rynek i szukać nowych partnerów. Takie podejście może zapewnić nam jeszcze lepsze źródła produktów lub skłonić obecnych dostawców do negocjacji umowy na korzystniejszą dla nas.