Przed zakupem samochodu warto przemyśleć pewne kwestie związane z jego przeznaczeniem. Nie ma rozwiązania uniwersalnego, aczkolwiek w dzisiejszych czasach dąży się do rozwiązań kompromisowych. Zanim jednak skuteczność takich rozwiązań ukształtuje się na wysokim poziomie, pod uwagę należy brać te bardziej tradycyjne. Diesel czy benzyna – co lepiej sprawdzi się do jazdy po mieście i na bliskich dystansach? Wyjaśniamy!
Diesel czy benzyna na dłuższe trasy?
Jazda miejska znacząco różni się od jazdy na dłuższych dystansach. Z punktu widzenia kierowcy może się tak nie wydawać, jednak od strony technicznej, zarówno jazda po mieście oraz jazda w trasie, inaczej oddziałuje na podzespoły pojazdu. Jednogłośnie należy uznać rację, że jazda na długim dystansie, ze stałą prędkością jest dużo korzystniejsza dla silnika, niż poruszanie się po mieście.
Dlaczego tak się dzieje? Podczas jazdy na autostradzie, kiedy to utrzymywana jest stała prędkość przez dłuższy czas, silnik nie jest nadwyrężony. Dostarczana jest stała dawka paliwa oraz powietrza, niezbędna do podtrzymywania ustalonej prędkości. Pęd powietrza przy okazji skutecznie chłodzi układ napędowy.
Co innego jeżeli przyjrzymy się jeździe po mieście. Częste przyśpieszanie oraz hamowanie znacząco skraca żywotność silnika oraz układu hamulcowego. To właśnie podczas przyspieszania spalanie w pojeździe jest najwyższe. Jazda miejska to również częstsza zmiana biegów, co również przekłada się na żywotność innych podzespołów, jak np. sprzęgło. W okresach letnich poruszanie się z prędkością ok. 50 km/h i stanie w korkach, nie zapewnia właściwego obiegu powietrza, które chłodzi silnik.
Przez to aby zapobiec jego przegrzaniu, do akcji wkraczają specjalne wentylatory, umieszczone zaraz na chłodnicą, które w sztuczny sposób wywołują ruch powietrza. Niestety ich działanie wiąże się z poborem dodatkowej energii elektrycznej, a co za tym idzie większym spalaniem. A więc czy w ogóle warto decydować się na zakup samochodu, który będzie służył wyłącznie do jazdy po mieście? Naszym zdaniem tak, aczkolwiek nie każdy samochód będzie znosił to w umiarkowanym stopniu.
Zobacz również: Największy silnik diesla na świecie! Piorunujące osiągi
Benzyna czy diesel – co lepsze do miasta?
Różnice w działaniu silnika diesla a silnika benzynowego są zarazem niewielkie, ale i ogromne. Przede wszystkim silniki diesla, a w szczególności te nowej generacji są dużo bardziej skomplikowane, od silników benzynowych. Związane jest to z zapłonem mieszanki paliwowej oraz kwestiami ekologicznymi. Jak dobrze wiadomo, silniki diesla generują dużo więcej zanieczyszczeń niż silniki benzynowe, stąd też montuje się coraz to doskonalsze systemy oczyszczania spalin. Wszystko to jednak związane jest z dodatkowymi kosztami produkcji oraz utrzymania. Silniki diesla w swoim założeniu są bardziej wytrzymałe od silników benzynowych. Również ich sprawność jest wyższa, spalanie ropy wiąże się z mniejszymi stratami energii, niż spalanie benzyny.
Zobacz również: Niedzielny kierowca – czym się cechuje? Jak jeździ autem?
Silnik diesla – czym się wyróżnia?
Silnik diesla stworzony jest do jazdy na długich dystansach, pod stałym obciążeniem. Z racji tego, że sprawność silników diesla jest wyższa niż silników benzynowych, nagrzewają się one nieco wolniej. Jest to jeden z powodów, dla których lepiej unikać krótkich dystansów. Niedogrzany silnik dużo szybciej się zużywa. Tak więc jednorazowa podroż samochodem z silnikiem diesla, powinna wynosić co najmniej kilkanaście kilometrów, tak aby silnik mógł osiągnąć właściwą temperaturę. Zaletą silników diesla jest również to, że spalanie jest średnio o 30% niższe, niż w przypadku silników benzynowych. Pamiętajmy jednak o tym, że podczas rozruchu i pierwszych przejechanych kilometrów, spalanie nadal będzie wysokie.
Zobacz również: Immobilizer – jak działa? Co zrobić gdy ulegnie awarii?
Silnik benzynowy – wady i zalety
Silnik benzynowy ma swoje dobre i złe strony. Jest przeciwieństwem silnika diesla. Nagrzewa się dużo szybciej, ma większa kulturę pracy, jest mniej skomplikowany i pali nieco więcej. Czy to źle? Zależy jak na to spojrzeć. Silnik z napędem benzynowym sprawdzi się dużo lepiej w terenie miejskim niż jego przeciwnik z napędem diesla. Nowoczesne jednostki benzynowe nagrzewają się do właściwej temperatury po przejechaniu kilku kilometrów. Dzięki temu szybciej uzyskują właściwe warunki do wykonywania swojej pracy. Mniejsza masa silnika to również mniej energii potrzebnej do jej rozruchu. Silnika diesla potrzebują bardziej pojemnych akumulatorów, które wymagają dłuższej jazdy w celu pełnego naładowania. Silniki benzynowe z kolei ważą mniej przez co rozrusznik nie potrzebuje tak ogromnej energii aby „zakręcić” silnikiem.
Silnik benzynowy wydaje się i jest lepszym rozwiązaniem do jazdy po mieście niż silnik napędzany ropą. Spalanie benzyny to większa temperatura, a więc szybsze nagrzewanie silnika i osiągnięcie właściwych warunków pracy. Z drugiej strony silniki benzynowe nie mogą pochwalić się tak niskim spalaniem jak silniki diesla, aczkolwiek dużo lepiej sprawdzą się podczas przemieszczanie w miejskiej dżungli.
Czym grozi jazda na krótkich dystansach?
Jazda samochodem na bardzo krótkich dystansach (np. w mieście), choć może się wydawać niewinna, niesie ze sobą pewne konsekwencje dla samochodu, środowiska i portfela. Oto praktyczny poradnik, który omawia, czym grozi jazda na bardzo krótkich dystansach oraz jakie kroki podjąć, aby zminimalizować negatywne skutki:
- Wysokie Zużycie Paliwa: Silnik potrzebuje pewnej ilości paliwa, aby wystartować i osiągnąć optymalną temperaturę pracy. Jazda na krótkich dystansach, gdzie silnik nie ma czasu na odpowiednie ogrzanie się, może prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa. Ponadto, podczas krótkich tras, silnik pracuje w trybie niskiej efektywności paliwowej.
- Przyspieszone Zużycie Elementów Mechanicznych: Rozruch i zatrzymanie silnika na krótkich trasach wymagają większej ilości energii niż ciągła praca w miarę stabilnej jazdy. To może prowadzić do szybszego zużycia elementów mechanicznych, takich jak rozrusznik, bateria, układ hamulcowy i inne.
- Niedoładowany akumulator: Jeśli samochód nie ma szansy na dłuższą jazdę, akumulator może nie być w pełni naładowany podczas jazdy. To może prowadzić do problemów z uruchamianiem silnika w przyszłości.
- Niska Temperatura Silnika: Silnik potrzebuje odpowiedniej temperatury pracy, aby funkcjonować optymalnie. Jazda na krótkich trasach nie pozwala silnikowi osiągnąć wymaganej temperatury, co może prowadzić do osadzania się osadów w układzie wydechowym i innych problemów.
- Emisja Zanieczyszczeń: Rozruch silnika jest momentem, w którym emitowane są większe ilości zanieczyszczeń. Ciągła jazda na krótkich dystansach może prowadzić do większej emisji szkodliwych substancji, co ma negatywny wpływ na środowisko.
Sprawdź również, ile waży akumulator oraz ile waży Ursus-C360.
źródło zdjęcia: pl.freepik.com