Biura na wynajem – najważniejsze kwestie, które trzeba sprawdzić przed podpisaniem umowy najmu w Warszawie

Biura na wynajem

Interesują Cię powierzchnie biurowe do wynajęcia w Warszawie? Chcesz wybrać najlepszą lokalizację i podpisać korzystną umowę? Wynajem biur w stolicy ma swoją specyfikę, o której warto pamiętać, dlatego doradzamy, na co zwrócić uwagę, nim podpiszesz umowę i zostaniesz najemcą nowej siedziby swojej firmy.

Lokalizacja biura na wynajem a potrzeby pracowników

Podstawową kwestią w trakcie poszukiwania nowego biura na wynajem jest jego lokalizacja. Tu warto zwrócić uwagę na prawidłowość – biuro do wynajęcia w Śródmieściu czy Woli będą lepiej dostępne pod kątem komunikacji miejskiej. Trudniej w nich natomiast będzie o odpowiednią liczbę miejsc parkingowych. W przypadku powierzchni biurowych do wynajęcia na obrzeżach Warszawy (Ursynów, Białołęka, Bielany czy Bemowo) dojazd komunikacją miejską może być utrudniony, ale za to pod budynkiem raczej nie zabraknie miejsc parkingowych. Decyzję należy podjąć zgodnie z preferencjami pracowników, dla których niekoniecznie lokal na wynajem w ścisłym centrum będzie najkorzystniejszy. Warto przy tym pamiętać, iż dodatkowe miejsca parkingowe mogą być ujęte w kosztach za czynsz.

Wynajem biur a bezpieczeństwo w dobie COVID-19

Praca zdalna, po ponad roku trwania pandemii, nie jest optymalnym rozwiązaniem dla wszystkich pracowników. Niektórzy mają trudności z dodatkowymi obowiązkami w domu (np. opieka nad dziećmi, które uczą się zdalnie), do tego dochodzą ograniczenia w mieszkaniach i brak miejsca do komfortowej pracy zdalnej. Powierzchnie biurowe do wynajęcia w Warszawie powinny być maksymalnie bezpieczne dla przebywających osób, aby minimalizować ryzyko wystąpienia COVID-19 wśród zespołu. Można to osiągnąć za pomocą odpowiedniego zaaranżowania powierzchni i np. zmianą open space w system gabinetów ze szklanymi ścianami. Właściciel powierzchni powinien być otwarty na takie rozwiązanie.

Aranżacja nowej siedziby firmy

Przed podpisaniem umowy o wynajem lokalu w stolicy warto wstępnie sprawdzić, jakie są możliwości dostosowania powierzchni do potrzeb Twojej firmy. Ze względu na specyfikę działalności możesz oczekiwać zmian w rozkładzie pomieszczeń i zdecydować o np. stworzeniu przestronnego open space lub podzielić powierzchnię na mniejsze pokoje. Gdy do Twojej siedziby często przyjeżdżają klienci, dobrym rozwiązaniem będzie stworzenie recepcji, w której przyjmiesz gości. Aranżacja biura to decyzja, która powinna mieć swoje odzwierciedlenie w umowie – jej zapisy musisz dokładnie przestudiować przed ostateczną decyzją.

Wynajem biura – umowa i opłaty

Jedną ze składowych opłat, które dotyczą lokalu na wynajem w Warszawie, jest oczywiście czynsz. Poza nim będziesz uiszczać również tak zwaną opłatę eksploatacyjną. Co wchodzi w jej skład? Przede wszystkim utrzymanie powierzchni wspólnych i usług z nią związanych (np. ochrony). Ponadto jako najemca zobowiązujesz się do pokrywania rachunków za media, takie jak prąd oraz internet. Sposób rozliczania za media zależy od właściciela nieruchomości – może on zaproponować ryczałt lub refakturowanie najemcy.

Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości co do umowy, która podpisujesz – warto zwrócić się o pomoc do specjalisty, który wyjaśni wszelkie niejasności. Umowa na wynajem biur jest zazwyczaj przygotowana przez prawnika i też powinna być sprawdzona przez osobę, która ma doświadczenie oraz wiedzę w tym zakresie. W Biuro Na Miarę wspieramy firmy w poszukiwaniu powierzchni biurowej na wynajem aż po moment, w którym rozpoczną w nim działać. Analizujemy zapisy umowy najmu i negocjujemy każdy jej aspekt – w ten sposób Twoja firma uniknie kosztownych pomyłek. Biorąc pod uwagę, iż wynajem biura oznacza związanie się z właścicielem powierzchni umową na kilka lat, nie warto podejmować decyzji pochopnie.