"Niewidzialne" włókna - drukarka 3D

“Niewidzialny” wydruk z drukarki 3D: wrażliwy na Twój oddech!

Nowości i wydarzenia

Od wykrywania ludzkiego oddechu po przemieszczające się biologiczne komórki – takimi właściwościami dysponują innowacyjne włókna, wykonane przy pomocy druku 3D. Inżynierowie z Uniwersytetu w Cambridge dokonali niemożliwego!

“Niewidzialne” włókna z drukarki 3D – o co chodzi?

Drukarki 3D stały się ostatnimi czasy hitem sprzedaży i funkcjonalności na skalę globalną. Technologia druku 3D pozwala na produkcję niewielkich przedmiotów codziennego użytku – również w warunkach domowych! Grupa wynalazców z Cambridge poszła jednak o krok dalej i wykorzystała drukarki 3D do produkcji włókien 100 razy cieńszych niż średnica ludzkiego włosa! Tym samym udało się osiągnąć materiał niezwykle czuły na ruch powietrza i wykrywający nawet przemieszczające się komórki biologiczne.

Co daje nam taka technologia? Okazuje się, że ultra cienkie włókna mogą sprawdzić się jako sensory ruchu np. w respiratorach oddechowych.

Nowinkę tę powinni docenić również użytkownicy smartfonów. “Niewidzialne” dla ludzkiego oka włókna sprawdzą się również jako dodatkowe gadżety w telefonach. Możliwe stanie się ultra dokładne wychwytywanie wzorca “oddechu” użytkownika. Niejaki student Andy Wang już wykorzystał tę technologię w podobnym celu. Mikrowłókna wykrywają wilgoć w wydychanym powietrzu, co może być przydatne w wykrywaniu wszelkich zaburzeń w oddychaniu. Technologia “niewidzialnego” druku zdeklasowała już istniejące na rynku czujniki tego typu.

“Niewidzialne” włókna a COVID-19

Wynalezienie tak cienkich włókien, może znacząco przyczynić się do rozwoju badań nad rozprzestrzenianiem się wirusa. O ile włókna te nadal są zbyt grube, aby móc wychwytywać przelatujące w powietrzu wirusy, tak z drugiej strony mogą pomóc przy analizie skuteczności osłon na twarz, jak np. maski czy przyłbice.

 

Krzysztof Kamzol

Redaktor naczelny w serwisie Joblife.pl

Grafik 3D, fotograf, podróżnik. Miłośnik pisania wierszy, opowieści, artykułów publicystycznych. Pasjonat astronomii i wycieczek górskich. Ponad 10 lat doświadczenia w działaniach marketingowych.