największy silnik diesla na świecie

Największy silnik diesla na świecie! Piorunujące osiągi

Maszyny i konstrukcje

Olbrzymie tankowce i frachtowce słyną nie tylko z ogromnej wyporności i ładowności, ale również największych na świecie silników. Trudno się dziwić, skoro te oceaniczne giganty poruszają się z prędkościami rzędu 50 km/h. Niebagatelnymi parametrami i wymiarami może pochwalić się największy silnik diesla na świecie – Wartsila-Sulzer RTA96-C. Sprawdźmy ile koni mechanicznych generuje ta olbrzymia jednostka napędowa, ile wynosi szczytowy moment obrotowy i jak wygląda średnie spalanie.

Największy silnik diesla na świecie

Największym obecnie produkowanym silnikiem diesla na świecie jest Wartsila-Sulzer RTA96-C. Ta 14-cylindrowa jednostka generuje 107 390 koni mechanicznych (80,080 kW) i rozkręca się do prędkości obrotowej 102 obr/min. Ogromne wrażenie robią także wymiary i waga silnika:

  • długość 26,59 m,
  • wysokość 13,5 m,
  • masa własna ponad 2300 ton.

Wartsila-Sulzer RTA96-C to dwusuwowy i wolnoobrotowy, doładowany silnik wysokoprężny o konstrukcji wodzikowej, gdzie tłok połączony jest z tłoczyskiem i dopiero poprzez wodzik (krzyżulec) napęd przechodzi na korbowód właściwy. Jego przeznaczeniem są największe jednostki pływające, np. kontenerowce. Pierwszy egzemplarz tego silnika trafił na pokład kontenerowca MS Emma Mærsk w 2006 roku.

Co ciekawe, w silniku tym zastosowano wtrysk paliwa oparty na szynie common rail. Dzięki temu uzyskano lepszą wydajność i niższe zużycie paliwa, przy jednoczesnym zachowaniu niskich prędkości obrotowych. Technologia ta pozwoliła również na niższą emisję szkodliwych substancji w spalinach. Wartsila-Sulzer RTA96-C zasilany jest ciężkim olejem, a cała konstrukcja oparta jest na starszej wersji silnika RTA96C.

Jak wyglądanie spalanie w największym silniku na świecie? Na pełny cykl wszystkich tłoków pod maksymalnym obciążeniem, zużywane jest ponad 2,2 litra ciężkiego oleju napędowego (jednorazowo do komory spalania wtryskiwane jest ok. 160 g paliwa). Patrząc na to w dłuższej perspektywie, silnik spala ok. 250 ton paliwa w ciągu dnia pracy.

Kolejną funkcjonalnością tego silnika jest zaawansowany system odzyskiwania ciepła, co dodatkowo wpływa na wydajność jednostki i ograniczenie ilości szkodliwych substancji znajdujących się w spalinach. Jak to działa? Spaliny trafiają najpierw do specjalnego ekonomizera, co skutkuje wytworzeniem sporej ilości pary, która następnie zasila generator turbinowy. Tym samym system ten pozwala uzyskać dodatkową energię elektryczną o wartości nawet 12% łącznej mocy jednostki napędowej. Tak pozyskana energia elektryczna zasila nie tylko główną rozdzielnię statku, ale wykorzystywana jest również jako dodatkowe źródło napędu. Ponadto para wodna pozyskana na skutek odzysku ciepła, rozprowadzana jest w systemie ogrzewania.

Na chwilę obecną w użyciu jest 25 silników Wartsila-Sulzer RTA96-C, podczas gdy 86 pozostaje dalej w fazie produkcji.

Informacje ogólne

Producent Wärtsilä
Okres produkcji od 2006 roku do chwili obecnej
Konfiguracja 14 cylindrów, dwusów
Średnica cylindra 96 cm
Max. prędkość obrotowa 120 obr/min
Doładowanie pojedyncza turbosprężarka
Paliwo ciężki olej napędowy
Moc wyjściowa 107 390 KM ( 80 080 kW)
Wymiary dł. 26,59 m; wys. 13,5 m
Waga netto ponad 2300 ton

Parametry silnika (dane techniczne z 2008 roku)

Konfiguracja Silnik turbodoładowany, dwusuwowy, z wersjami od 6 do 14 cylindrów
Szerokość cylindra 96 cm
Pojemność 1828,7 l/cylinder
Prędkość obrotowa od 15 do 102 obr/min
Prędkość przemieszczania tłoka 8,5 m/s
Moc wyjściowa 5 720 kW na cylinder, 107 390 KM łącznie
Moment obrotowy 7 603 850 Nm przy 102 obr/min
Dawka paliwa na cylinder ok. 160 g (przy pełnym obciążeniu)
Spalanie 250 ton na dzień
Waga tłoka 5,5 t
Wysokość tłoka 6 m

źródło zdjęcia: zmescience.com

Redaktor naczelny w serwisie Joblife.pl

Od 11 lat tworzy specjalistyczne treści o charakterze poradnikowym. Jego wiedza czerpana jest z wielojęzycznych kanałów informacyjnych oraz encyklopedii naukowych. Osobiście miłośnik górskich podróży i pasjonat działań marketingowych.

0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze