ile zarabia taksówkarz

Ile zarabia taksówkarz? Najnowsze zarobki taksówkarzy

Zarobki

Praca taksówkarza dla wielu niewtajemniczonych osób wydaje się przyjemna i mało wymagająca. Niestety realia zawodu taksówkarza są zdecydowanie inne. Praca przez kilkanaście godzin na dobę, użeranie się z nietrzeźwymi i agresywnymi klientami, ciągły stres spowodowany ruchem drogowym i olbrzymia odpowiedzialność. Nie mówiąc już o kosztach, formalnościach i licencjach, o których każdy taksówkarz powinien pamiętać. Czy praca na taryfie jest opłacalna i ile zarabia taksówkarz w Polsce? Sprawdźmy to!

Obowiązki taksówkarza: jak wygląda praca na taryfie?

Tak, jak wspomnieliśmy na początku, praca w zawodzie taksówkarza nie jest łatwa. Jakie są obowiązki taksówkarza? Przede wszystkim przewóz pasażerów z punktu A do punktu B. To zdecydowanie główne zajęcie kierowców taksówek, ale nie jedyne. Dosyć często taksówkarze zajmują się przewozem towarów i niestety – wyczekiwaniem na klienta. Pamiętajmy, że w zależności od miejsca stacjonowania, taksówkarze mogą spędzać więcej czasu na postoju niż przewożąc pasażerów.

Do obowiązków kierowcy taksówki należy nie tylko dbanie o bezpieczeństwo i szybki przewóz osób, ale również dopilnowanie wielu formalności związanych z prowadzoną działalnością. Najczęściej kierowcy ci dysponują własnym pojazdem, a więc muszą zadbać o jego ważny przegląd techniczny, ubezpieczenie OC i sprawne działanie. Kolejna istotna rzecz to licencja kierowcy taksówki.

Forma zatrudnienia: własna działalność czy praca dla firmy?

Kolejna istotna kwestia, od której sporo zależy, to sposób zatrudnienia taksówkarza. Nie ma tu wielu opcji do wyboru. Kierowca taxi może wybrać albo oferowanie usług na własną działalność gospodarczą, albo zatrudnienie w korporacji taksówkarskiej. Wszystko ma swoje dobre i złe strony. Praca pod szyldem korporacji taksówkarskiej wydaje się pod wieloma względami łatwiejsza. Pracując w korporacji kierowca nie musi przejmować się reklamą swoich usług, a zlecenia przyjmuje za niego dyspozytor. Dzięki temu jego zadania są ukierunkowane dużo bardziej na wykonywanie typowych usług taksówkarskich.

Decydując się na rozpoczęcie pracy jak kierowca niezrzeszony należy mieć na uwadze fakt, że trzeba będzie zająć się odpowiednią reklamą swojej działalności i samemu zdobywać pasażerów. Sporej uwagi będzie wymagała także biurokracyjna i finansowa strona prowadzenia własnej firmy czyli kwestie takie jak opłacanie podatków czy wyposażenie auta w odpowiedni sprzęt wymagany do świadczenia usług taksówkarskich dla jak najszerszej grupy klientów. Zdecydowanym plusem jest samodzielne dysponowanie zarobionymi pieniędzmi, które w przypadku pracy jako kierowca zrzeszony muszą przejść przez całą korporacyjną machinę, ostatecznie zostawiając taksówkarzowi jedynie część pierwotnej kwoty. Koszty rozpoczęcia działalności są w tym przypadku dużo wyższe i mogą być wręcz zaporowe dla wielu zainteresowanych pracą taksówkarza.

Licencja taksówkarska – co warto wiedzieć?

Przed każdą osobą zainteresowaną prowadzeniem działalności taksówkarskiej stawiane są następujące wymagania:

  • wiek co najmniej 21 lat
  • prawo jazdy kategorii B
  • zaświadczenie o niekaralności
  • posiadanie lub długoterminowy wynajem pojazdu
  • zaświadczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych oraz psychologicznych
  • ukończenie szkolenia z transportu drogowego lub co najmniej 5 lat doświadczenia w pracy jako kierowca

Jeśli kandydat spełnia powyższe kryteria i złożył odpowiednie pismo do urzędu gminy, na terenie której chce pracować jedyne co musi jeszcze zrobić to uiścić odpowiednią opłatę na konto urzędu. Koszt uzyskania licencji różni się w zależności od gminy i może wahać się od 200 do 450 zł.

Ile zarabia taksówkarz? – średnie zarobki w 2020 roku

Zawód taksówkarza z uwagi na swoją charakterystykę należy do najmniej przewidywalnych w kontekście płac. Wystarczy przywołać tutaj chociażby okres pandemii koronawirusa, która spowodowała, że z powodu niedoboru klientów znaczny procent taksówkarzy zrezygnował z pracy “za kółkiem”. Od tego czasu jednak ludzie przyzwyczaili się do nowych okoliczności i popyt na usługi taksówkarskie zaczął ponownie wzrastać. Na pytanie: ile zarabia taksówkarz nie ma jednoznacznej odpowiedzi, jednak możemy podać orientacyjne kwoty, które pomogą rozeznać się w sytuacji na rynku.

Średnie miesięczne zarobki taksówkarza niezrzeszonego w żadnej korporacji mieszczą się w granicach od 2 tys. do nawet 3,5 tys. zł na rękę. Żeby uzyskać takie zarobki musi osiągnąć przychód w okolicach nawet 12-16 tys. zł. Na koszty uzyskania przychodu składają się wydatki na:

  • podatek
  • paliwo
  • składki zdrowotne
  • ZUS
  • ubezpieczenie
  • serwis samochodu
  • opłaty za terminal płatniczy
  • ewentualne koszty wynajmu samochodu

W przypadku współpracy z korporacją dochód pomniejszony jest zwykle o 700 zł do nawet 1600 zł. Jest to spowodowane opłatą uiszczaną comiesięcznie firmie taksówkarskiej. W ogólnym rozrachunku nie musi to wcale być zły interes. W dużych miastach korporacje zazwyczaj dysponują monopolem na rynku i dużo łatwiej jest im znaleźć klientów przez co dochód wzrasta. Przykładowo w trzecim kwartale 2020 roku, czyli w czasie kiedy wielu taksówkarzy odeszło z zawodu z powodu pandemii, warszawski kierowca taksówki mógł zarobić nawet między 6 tys a 10 tys. zł miesięcznie. Jak widać różnica między tym ile zarabia taksówkarz zrzeszony a niezrzeszony może być naprawdę spora.

Ile zarabia kierowca Ubera? Czy warto jeździć na Uberze?

Od kilku lat coraz większa popularnością w Polsce cieszy się aplikacja Uber, która stała się poważną konkurencją dla taksówkarzy. W Uberze pasażer może łatwo za pomocą aplikacji na smartfona zamówić kurs po z góry określonej trasie. Z perspektywy kierowcy jest to dość wygodny sposób na zarobek. Aplikacja Ubera działa niczym wirtualny dyspozytor i w szybki sposób pozwala znaleźć potencjalnego klienta. Trudno o określenie tutaj średnich zarobków jednak Uber pozwala na osiągnięcie miesięcznego przychodu nawet w wysokości 12 tys. zł. Warto jednak dodać, że takie zarobki wymagają całodziennej harówki przez cały miesiąc i dobrych stawek za kursy.

Redaktor w serwisie Joblife.pl

Gitarzysta z zamiłowaniem do klasycznych rock'n'rollowych brzmień. Autor tekstów, kompozytor, od 2020 roku student. W chwilach wolnych od muzyki baczny obserwator polityki międzynarodowej, od zawsze zafascynowany historią.

1 komentarz
Najstarsze
Najnowsze
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze