SEO, czyli optymalizacja witryn pod wyszukiwarki internetowe, ma obecnie ogromne znaczenie. Jednocześnie skuteczne działanie w tym obszarze jest coraz trudniejsze ze względu na rosnące wymagania Google oraz zwiększoną konkurencję. Jedną rzeczą, której na pewno nie można pomijać w działaniach SEO, jest blog firmowy. Dowiedz się dlaczego!
Na czym polega SEO?
SEO to skrót od Search Engine Optimization, co oznacza optymalizację zgodnie z wymogami wyszukiwarek internetowych. To dziedzina, która wykształciła się wraz ze wzrostem popularności Google. Dziś niemal każdy, kto chce coś znaleźć w internecie, rozpoczyna właśnie od tej wyszukiwarki i wpisuje swoje zapytanie. Poszukiwania kończy, wchodząc zwykle na nie więcej niż kilka pierwszych stron zaproponowanych przez algorytmy. To dlatego obecność w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania jest tak ważna.
Początkowo SEO było poniekąd działaniem na oślep. Następnie zaczęto dbać przede wszystkim o ilość linków prowadzących do promowanej strony i umieszczanie na niej jak największej ilości słów kluczowych, które często tworzyły nielogiczne zbitki. Algorytmy Google jednak ewoluowały (i cały czas są udoskonalane), a wraz z nimi zmieniło się podejście do pozycjonowania.
Skuteczne SEO to dobry content
Dziś skuteczne SEO opiera się przede wszystkim na przyjazności dla użytkownika. Wśród najważniejszych czynników rankingowych znajdują się te dotyczące płynności i szybkości działania strony, jej responsywności, czyli dostosowania do wyświetlania na ekranach o różnej rozdzielczości i proporcjach oraz bezpieczeństwa. Niezwykle ważna jest również obecność wartościowych treści – użytkownik po kliknięciu w dany wynik wyszukiwania na swoje zapytanie ma znaleźć dokładnie to, czego szuka. To dlatego umieszczanie na stronie niepowiązanych w logiczną całość fraz kluczowych nie ma sensu.
Najwyżej oceniane są te strony, które zawierają wartościowy content – treści przyjemne w odbiorze, przejrzyste, dobrze skonstruowane i pozbawione błędów językowych, ale również merytoryczne, ciekawe i wyczerpujące dany temat. Oczywiście powinny one też zawierać dyskretnie wplecione frazy SEO – pozycjonowanie odbywa się bowiem na określone słowa kluczowe. Wszystkie treści muszą też być unikalne – tzw. duplicate content skutkuje najczęściej nałożeniem kary od Google i znacznym obniżeniem pozycji witryny.
Blog firmowy a SEO
Im więcej wartościowych i unikalnych treści znajduje się na stronie, tym większy ruch może ona generować. Nie ma jednak sensu przeładowywać tekstem najważniejszych zakładek serwisu, ponieważ wtedy staną się one trudne w odbiorze i niewygodne w nawigacji. Gdzie zatem zmieścić duże ilości ciekawych, przygotowanych z myślą o SEO treści? Oczywiście na blogu firmowym! Jego „pojemność” jest w zasadzie nieskończona. Nowe artykuły można publikować nawet codziennie, dopóki będą unikalne i przydatne z punktu widzenia użytkownika.
Jak prowadzić blog firmowy?
Prowadzenie bloga firmowego wcale nie musi być trudne. Teoretycznie można to robić nawet samodzielnie. Warto jednak przejść szkolenie SEO, by nie wyrządzić swojej stronie więcej szkody niż pożytku. Skuteczniejsze jest jednak przekazanie tej odpowiedzialności fachowcom.
O czym pisać na blogu firmowym? To wcale nie takie trudne! W każdej branży można znaleźć ciekawe tematy do poruszenia. Wystarczy zastanowić się, o co najczęściej pytają klienci i sprawdzić, jakie zapytania związane z działalnością firmy są najczęściej wpisywane w Google. Ważne, aby przedstawiać wyczerpujące, rzetelne informację, a wiedzę branżową przedstawiać w przystępnej formie. Im bardziej merytoryczny tekst, tym bardziej wspomoże działania SEO! Wpisy powinny wyglądać profesjonalnie i być skonstruowane w sposób, który ułatwia czytanie (nagłówki, wypunktowania, krótkie zdania i akapity itp.). Ważne również, by regularnie aktualizować blog – to poprawia jego ocenę przez roboty Google!