Odpowiednie bezpieczeństwo pracowników podczas wykonywania zawodowych obowiązków to podstawa, którą musi zapewnić każdy pracodawca. Dodatkowo jest on zobligowany m.in. do przeprowadzenia wstępnych szkoleń BHP oraz okresowych szkoleń BHP. To m.in. za te obowiązki może odpowiadać albo odpowiedni specjalista, albo sam przedsiębiorca, wykonujący obowiązki służby BHP w danym przedsiębiorstwie.
To jednak niejedyna opcja, trzecią z nich jest zlecenie obsługi BHP w danej firmie na zewnątrz. Na którą z tych opcji warto się zdecydować? Wszystko zależy od warunków, w których funkcjonuje dane przedsiębiorstwo.
Specjalista ds. BHP zatrudniony w przedsiębiorstwie
To opcja, na którą decyduje się wiele dużych firm. Dużo zależy również od tego, jakie produkty czy usługi dane przedsiębiorstwo świadczy, bo z tym związane są wykonywane przez pracowników obowiązki. Na niektórych stanowiskach okresowe szkolenie BHP musi odbywać się jedynie co 5 lat, podczas gdy na innych, takie same szkolenia, oczywiście odpowiednio dostosowane do specyfiki danego stanowiska, muszą odbywać się co roku. W takim przypadku sam specjalista będzie odpowiadał również za szkolenia wstępne dla pracowników, bez których nie mogą oni rozpocząć pracy na swoim stanowisku.
Opcja zatrudnienia specjalisty ds. BHP jest dobrym rozwiązaniem, jeżeli firma faktycznie potrzebuje specjalisty w tym zakresie, zatrudnionego na pełen etat. Inaczej jest w przypadku firm niewielkich, gdzie obowiązków, należących do służb BHP, jest niewiele. W takim wypadku zadbanie o bezpieczeństwo i higienę pracy jest proste i nie wymaga osoby zatrudnionej na etat. Dodatkowo, koszty specjalisty to nie tylko sama pensja – warto pamiętać również o kosztach przygotowania odpowiedniego stanowiska pracy czy budżetu szkoleniowego, dzięki któremu wiedza specjalisty będzie na bieżąco powiększana i aktualizowana.
Mnogość kosztów i mała ilość obowiązków często sprawia, że wielu, głównie mniejszych przedsiębiorców, decyduje się na alternatywne opcje.
Przedsiębiorca jako osoba odpowiedzialna za zadania służby BHP
Alternatywną opcją, wybieraną przez wielu przedsiębiorców, jest samodzielne odpowiadanie za BHP w firmie, czyli branie na swoje barki zadań służby BHP w danym przedsiębiorstwie. Jest to rozwiązanie opłacalne o tyle, że nie generuje dodatkowych kosztów nowego pracownika. W tym przypadku każdy przedsiębiorca musi zdawać sobie sprawę z tego, że ilość jego obowiązków zwiększy się, w zależności od wielkości firmy, ilości pracowników czy specyfiki działalności danego przedsiębiorstwa.
Warto jednocześnie brać pod uwagę inne koszty, nie tylko finansowe, ale i czasowe – potencjalny przedsiębiorca, obecnie nieznający się na bezpieczeństwie i higienie pracy, musi mieć czas i fundusze, by tę wiedzę zdobyć, a następnie będzie musiała być ona aktualizowana podczas licznych szkoleń.
Opcja brania na swoje barki jest dobrym rozwiązaniem, jednak tylko w przypadku małych firm, gdzie obowiązki służby BHP nie przytłoczą przedsiębiorcy, a sam przedsiębiorca najlepiej powinien posiadać stosowną wiedzę już wcześniej, by nie zdobywać jej od zera.
Outsourcing i zlecanie obsługi BHP
Ostatnią opcją jest zlecenie na zewnątrz obowiązków związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy w danym przedsiębiorstwie. W tym przypadku można zdecydować się albo na pełne zlecenie zadań służby BHP, albo tylko jej części (jak np. szkolenia wstępne i okresowe). W takim przypadku przedsiębiorca ma pewność, że usługi te zostaną wykonane należycie, na odpowiednio wysokim poziomie i przez osoby, które są specjalistami w dziedzinie BHP.
Dodatkowo, zlecanie BHP na zewnątrz firmy sprawia, że usługa ta może się dowolnie skalować. Zmiana ilości obowiązków nie powinna wpłynąć na to, czy firma, której je zlecamy, będzie w stanie je wykonać, czy nie – zazwyczaj nie będzie z tym problemów, a po prostu ilość obowiązków firmy wzrośnie. Gdy jednak ilość obowiązków spadnie, spaść może również ilość wykonywanej dla nas pracy przez firmę zewnętrzną.
Usługi takie są też zazwyczaj dużo tańsze, niż perspektywa zatrudnienia specjalisty ds. BHP w przypadku, gdy ilość zdań związanych ze służbą BHP jest niewielka. Nie bez powodu tak wiele firm obecnie decyduje się na podobne działania.
Partnerem publikacji jest firma Tarbonus, oferująca usługi i szkolenia BHP w Krakowie